Het gaat uitstekend met Heer Rozenwater (8)

roos met anjerOp werkdagen komt er hieronder in het reactieveld vaak een “afbeelding van vandaag” (AVV) voorbij, aangeleverd door een vriendin van internetfenomeen Heer Rozenwater, bekend van de vroege succesjaren van de NRC ikjesrubriek en van wat andere fora, waaronder een roedelemailgroep. Roos, zoals hij liefkozend wordt genoemd, is een kunst & curiosa liefhebber, die zijn vriendin dingen laat uitzoeken, en er zelf alleen als het echt moet wat achtergronden bijleest. Roos heeft ook een oeuvre: een prachtig naar waarheid uit zijn dagboek opgetekend liefdesverhaal, dat op de Canarische Eilanden begint en bijna in de Bosbaan eindigt. Sommige reageerders weten niets anders met de mooie plaatjes te doen dan er een kopje bij te verzinnen. Mag. Maar het hoeft niet. Bij de buren verheft Rozenwater kopsuggesties tot kop van de dag. Opvallende koppen worden alhier heel sporadisch om het exclusief te laten zijn en geheel onafhankelijk door de blogbaas zelver, ik dus, gehoneerd met plaatsing in de fraai vormgegeven onophoudelijk bewegende RozenKoppenDiashow:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Eerdere afleveringen van deze rubriek zijn alhier te raadplegen.

Featured image: Lechwes running in the Okavango Delta floodplain in Botswana (© Sergey Gorshkov/Minden Pictures) © (Bing New Zealand) Free Wallpaper
Advertenties

Auteur: Bas van Vuren

Schrijver. Rijmer. Kijker. Open en nieuwgierig. Kent veel beroemde mensen.

550 thoughts on “Het gaat uitstekend met Heer Rozenwater (8)”

  1. En in dat ‘Is het nu een beetje duidelijk?’ liggen HR’s kunstpauselijke neigingen volkomen vervat. Maar hij is niet de enige. Tegenpausjes zijn dan ook van alle tijden.

    Geen mens is overigens ‘volkomen soeverein’ in het formuleren van zijn smaak en denkbeelden. Iedereen wordt al dan niet onbewust wel ergens door beinvloed, tenzij men pas zojuist uit een ei is gekropen.

    Like

  2. Nee Heer Rozenwater, je zit vol met aannames en blinde vlekken, dat bemoeilijkt een zuivere discussie.

    (a) Jij legt mijn “broddelwerk”kwalificatie uit als een algemeen oordeel over de maker ervan, namelijk dat hij niet perspectivisch kan schilderen. Onzin, ik heb het over dit ene werkje, niet over de rest van zijn oeuvre.

    (b) Jij denkt dat ik in het algemeen alles wat niet perspectivisch geschilderd is als broddelwerk bestempel. Ook niet waar. Ik heb het over dit werkje hier, in deze context. Het ging me overigens niet zozeer om het perspectief en de lange poten van het tafeltje maar om het onduidelijke voorwerp dat erop staat. Toch belachelijk dat je als toeschouwer maar moet raden of het een glas melk, een zoutvaatje, een voorloper van de dildo, of een bloemenvaasje is? In deze context, waarin de rest van het treurige rukkamertje wel duidelijk wordt geschetst? Net als in ikjes moet je ook in de beeldende kunst oppassen met details die niet aan de “plot”, de hoofdboodschap van je werkje bijdragen. Tenzij je gigantische panelen voor kerken en kathedralen schildert, maar daar hebben we het nu niet over. In ieder geval druk je je me hier (zie ook sub c) in een vervelende hoek waarin ik niet thuishoor.

    (c) je kwalificatie van “cultuurbarbaar” is afgezien van het onnodig beledigen en kwetsen, een teken van je eigen bekrompenheid. Je geeft hiermee aan te denken dat, daar waar jij en ik een andere smaak hebben, jouw smaak de goede is en de mijne van een lagere orde. Die van een “barbaar”. Nou, ga er maar aanstaan mensen. Ga je zometeen alle naar het leven en perspectivisch juist geschilderde kunstvoorbrengsels van de muren en van hun sokkels halen?

    In onze eerdere discussie heb ik ooit eens wat provocerend en zeer minzaam glimlachend (met de arrogante krul in de lip waar DSR zo goed in is) laten doorschemeren dat ik vermoedelijk (en ik weet het inmiddels vrijwel zeker) meer kunst heb gezien dan jij, in allerlei settingen, musea, galerie, bij mensen thuis, op beurzen, in allerlei culturen, overal op de wereld. En niet alleen in de lokale galerijtjes en in park de Hoge Veluwe waar jij kennelijk je superieuriteitsgevoel (en vriendinnen) vandaan haalt.

    Mag. Kan. Maar hou op met mij de maat te nemen op een onderwerp waar je gewoon erg weinig van af weet. Of ga ermee door als je wilt. Is ook goed.

    Like

  3. Geen idee waarom DSR in bovenstaande reactie er moet worden bijgehaald. De blogbaas is net een Engelse worsteloma: een ogenschijnlijk lief maar in de grond vals oud vrouwtje dat bij de entree van een wrestler die ze niet mag een venijnige prik uitdeelt met d’r hoedespeld.

    ZIjn de heren er al over uit wie in Rome gaat zetelen en wie in Avignon?

    Like

  4. Ja hoor, Apie, er ligt een dildo op het tafeltje. stroom klakgeluidjes die mond in opperste verbazing verlaten

    Like

  5. @DSR, ik kan me niet voorstellen dat iemand Apie ook mag enigszins serieus kan nemen als kunstpaus.

    Like

  6. @HR
    Ik kan me niet voorstellen dat iemand een van jullie beiden serieus zou nemen als kunstpaus. Wat een kippehok.

    Maar jouw pretenties zijn groter, en evenzo dus de kans dat je strijd om de volksgunst verliest. En da’s niet onbelangrijk, want zelfs het kleinste pausje staat of valt met herkenning.

    Trouwens, voor wat hwet waard is: DSR vindt ’t schilderij in kwestie wel mooi. Niet zeker of hij het aan de muur zou hangen, maar in een museum zo hij er toch even stil bij blijven staan en denken, ‘ach, da’s aardig.’ En dan gaat ie over tot de orde van de dag.

    Like

  7. Ik vind het ook mooi, ik zou het aan de rechterkant wat croppen en dan in mijn werkkamer hangen.

    DSR. je werd er bij gehaald in bewondering, je kunt echt heel arrogant sneren, soms kan ik daar jaloers op zijn. Ik ben lang niet zo goed in anderen het bloed onder de nagels vandaan halen. En soms wil ik dat best weleens. Maar ja, ik ben maar een amateurtje.

    Like

  8. Dan is het goed. Blijven oefenen en erin blijven geloven. Ik heb gezien dat je een goeie snarl in je hebt -mild-belerend glimlachje-icoon-

    Like

  9. @DSR, wie zou jij kiezen: een kunstpaus die een meesterwerk wil croppen en daarbij datzelfde meesterwerk broddelwerk noemt (en het ins Blaue hinein opeens weer mooi vindt, zonder enige verdere verklaring) … of een kunstpaus die door de jaren heen zeer consistent in zijn oordeel is gebleken, nooit en te nimmer bedelt om de volksgunst en bovendien al jaren een zeer gerenommeerd en door iedereen gewaardeerd kunstblog voert.

    Dat lijkt mij (maar wie ben ik :-)) geen moeilijke keuze.

    Like

  10. @HR
    je dacht toch niet dat DSR met zijn protestantse achtergrond voor enige paus zou kiezen.

    Hij kijkt slechts, voor zolang het leuk blijft, naar het gekibbel.

    De wijze waarop jij je kunstopvattingen deelt, zijn trouwens funest voor elke ontluikende interesse.

    Like

  11. Wanneer is kunst kunst? Is elke creatieve (of althans zo bedoelde) uiting kunst? De tekeningen van mijn kleine neefje? Een reusachtige blauwe dildo van beton middenin het verkeersplein? Een schilderij van een bekende kunstenaar? De eerste poging van een would-be schrijver? Elk ingezonden Ikje? Zo niet, wat onderscheidt dan kunst van niet-kunst? De bedoeling van de maker dat het kunst zou zijn?

    Like

  12. Ah, onze L. denkt er ook het hare van. -milde glimlachicoon-

    Helaas voor haar kunnen meisjes (en vegetariers) geen paus worden. -feitelijke glimlachicoon-

    Like

  13. @L
    Dat was je bestemming al vanaf het moment dat je werd verwekt, dus van bereiken is geen sprake.

    Like

  14. Kunst is alles dat voor het mooi is gemaakt en dat geen enkel praktisch nut dient.

    Voorbeeld: mooie Ferrari, Alfa Romeo? Gebruiksvoorwerp, geen kunst.

    Dildo op verkeersplein? Kunst, tenzij er hele grote meisjes in die stad wonen.

    Like

Reacties zijn gesloten.